:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Wednesday, December 5, 2012

umar raihan : keperluan masuk nursery

assalamualaikum

seminggu dua ni, excuse lah entry pasal nursery je.  hehe.

nk cerita keperluan umar raihan nk masuk nursery pulak.  mana tau, untuk gojes gojes momma kt sana kalau nk masukkan anak kt school.

ini berdasarkan pengalaman aku jelah kan.  kalau ada nk tambah, silakan komen...

1.  baju bajan

  • aku bekalkan 4 pasang je untuk sehari.  at first ingat mandi 2 kali kan.  tu yg 2 pasang untuk siang, 2 pasang untuk petang.  tapi sejak dah tau mandi 3 kali, untuk belah pagi-tengahari aku bekalkan extra 1 pasang lagi.  so 5 pasang semuanya.  extra kot kot dia muntah ke, terkencing, terberak bocor ke...
  • stokin - kt nursery kn sejuk.  so better pakaikan anak stokin.  
  • napkin - lap lap apa yg patut.  mengencess kee apa kan.  umur camni, air liur selalu keluar kan.
  • towel - hari hari bertukar yg lain.  sebab ticer dia lepas mandi petang lembab lembab tu terus masuk plastik.  so sampai rumah dah berbau.  so not nice.  terus tukar towel baru.
  • face towel - masukkan sekali dalam beg tu.  
dan kesemua baju bajan akan dipulangkan petang tu.  takde tinggal tinggal.

aku labelkan nama umar raihan kt semua baju.  guna marker pen.  =)


2.  feeding bottle
  •  aku siap labelkan nombor giliran.   sebab selalunya aku pump pagi, yang tu aku letak turn untuk pagi.  minum yg fresh.  yg nombor 2 - 3, chilled pump semalam.  atenye, fresh dari ladang kan.  takde yg frozen punya lagi dah.  ada pun buat stok kecemasan je.  
  • mula mula aku labelkan nama umar raihan sekali.  tp since ticer kata, botol ni memang umar raihan je guna, so tak payahlah aku mencacatkan botol tu.  aku guna autumz je uols.  takde avent, tt bagai.  haha.
  • teats pun, kalau boleh bawak spare.  letak dalam plastik seal tulis nama anak.
botol botol pun, akan dipulangkan petang tu.  bagus lah sebab aku boleh basuh, steril botol botol tu semua.


3.  tilam
  • tak beli baru pun, guna je tilam yg masa dalam pantang.  tilam tu memang tebal.  tp bukan kekabu pun.  
  • bantal tidur, bolster pun aku bagi sekali.  
  • selimut jugak.
  • dan aku tulis nama umar raihan kt situ.  hehe saje je kan....
ticer bagitau, hari jumaat sarung semua akan dipulangkan pada mama.  then mama kena basuh.
pastu dorang akan sembur dengan fabreeze.   tapi sembur tu lupa, dorang sembur hari hari atau hujung minggu je.  padahal semalam dia dah bagitau dah.

4.  toiletries
  • sabun - umar tak guna sabun untuk badan sebab mandi air semata mata.  so guna sabun untuk cebok kencing, yak yak je.  since ktorg pakaikan pureen youghurt, maka masuk school pun, guna tu gak.  pastu ktorg beli yg kecik je.  dasar kedekut punya mak bapak.  dah pesan dah ng ticer jangan guna sabun kt badan.  tak surelah ticer ingat ke tak. 
  • bedak tepung ubi - very natural kan my son.  guna tepung ubi je uols untuk rahsia kulit gebuss muluss tulusss....since guna tepung ubi, rashers pun kurang.  tp tepung ubi ni tak selalu guna pun. guna time panas, badan peluh peluh tu je. 
  • lotion -  umar guna sebamed je.
  • nappy rash cream - umar guna sebamed gak.  
  • changing mat - ticer kata tak payah, dorang ada.  tp tau lah mak umar raihan ni camne kan.  maka kami sediakan jugak untuk keselesaan umar raihan.
  • nail clippers - senang nk potong kuku umar time siang.  sampai rumah dah maghrib tak elok potong kuku malam malam. 
bila balik, semua ada dalam beg baju umar raihan. makanya memang semua bawak balik tak tinggal lah kan.

5.  diapers
  • ktorg bekalkan 8 keping.  jadilah.  sebenarnya guna dalam 4 pcs je.  tp the rest, untuk kecemasan.  ticer suruh je bagi satu plastik.  tapi..again takkan nk cakap ulang kali yg kami mak bapak yg kedekut???  wkakakkaakka...rasanya 8 pcs tu dah banyak.  takkan umar raihan pinjam kt org lain punya diapers...hehe.

rasanya tu je kot....share lah kalau ada info lebih.  



4 comments:

Asz Miza said...

etty..i p boleh nk tulis nama anak..hahaha..kat botol memang da cacat la kan tulis nama..baju je xbuat lagi..sabun ngan shampoo siap asingkan dalam botol kecik..mesti BS anak i ingat i kedekut giles..hahaha

erin said...

xtau kenapa, bile tgk umar, teringat aish, padahal lain bebenor rupa umar dgn aish, tgk anak org lain takde plak teringat aish, tengok umar je teringat aish..eh dah kenapa aku ni..

e.t.t.y said...

@asz miza - hahahahaahha...mesti punyeee...*on behalf bs anak u...hehe

@erin - eley lorat lah akak ni...jap org nk telek aish pasni...

Aty Fared said...

Waaaaaa....bagusnyer.....macam menarik gak idea nih...:-) aty tak tau lak boleh edit gitu eh...aty ni tau update blog jer..heheh..;p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails