:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Wednesday, March 4, 2015

kesayangan kami - amon

assalamualaikum

sebenarnya tak plan pun nk membela haiwan.  kucing apatah lagi.  well sapa baca blog ni dari dulu, taulah laki aku bukan jenis penyuka kucing.  suka biasa biasa tu bolehlah, tp bukan kategori macam hakak ni....yg sayang kucing gile gile stok boleh nangis guling guling kalau kucing sakit.  oh teringat lak masa dadik sakit dulu.

tu lah, org cakap, rezeki tak terjangka.  erh rezeki tau bela kucing.  aku dok heboh heboh kawan kawan nk bela kucing (syima, yaya) sekali aku yg jumpa.  kucing syima dah RIP, kucing yaya tah apa citaaaaaa...kucing aku ni sihat walafiat je.

mulanya satu petang tu, suami aku bawaklah umar naik motor (macam biasalah pergi playground, bersosial kan).  pastu baru keluar, dah balik 2 beranak tu.  pastu jerit suh aku keluar.  aku jenguk nape??  pastu suami mintak makanan kucing yg memang ada kt dapur.  (makanan tu balance haritu ada kucing datang).  ah celah mana pulak nk cari kan.  tah tah dah busuk masuk angin.  tp aku amik jelah kasi kt dia.  dia cakap ada anak kucing.  aku dah tercakap, eh bawak jelah balik.  sian dia.  ingatkan dia tak setuju.

rupanya....dia bawak balik betul betul.....adeh...kesat dahi.

masa tu, kucing tu memang kurus gila la.  pastu aku pasan bau dia busuk, bau mulut busuk.  rupanya sakit perut.  dia mencirit tau tak.  arghhhhhhhhhhhh seteres gileeeeee mak encek.

malam tu, suami aku pergi tesco dia beli makanan dan pasir kucing siap tray sekali.  maigod.  husband, what happen to you?  bahahahhahaha.

maka start dari tu lah dia bermastautin kt rumah ktorg.  bawak rezeki.

memula panggil miau.  pastu adalah nama kan.  bila aku cakap kt suami nama dia, dia cakap ''haii bagi nama ni nk bela ke?''.  hahahahah.  well aku mana boleh wey.  comot ke comel kucing tu, once aku dah jatuh sayang, jatuh kasih, aduhhh....in fact, disebabkan cirit birit dia ni, aku give up tau.  aku dah nk buang dia.  siyes.  aku emo malam tu, aku cakap kt laki aku, gi buang kucing ni.  i tak larat nk bela, asyik berak merata jeee.  even dah ada pasir.  pastu aku siapkan dia, masuk dalam kotak, aku letak kt depan, pastu aku masuk bilik, aku menangissssssssss...!!!  (tapi sebenarnya laki aku tak buang pun.  dia letak kt rumah sebelah je...derrr)

since that, memang tak terdetik laa nk buang pun.  bela jela.  laki aku kadang kalau emo dia, ugut gak nk buang. tp tak buang pun.

pernah tau hari jumaat aku balik lunch hour sebab nk bersihkan taik kt yard tu.  derrr..stress aku.  tp lantakan jelah.

nama tu, aku kasi amon.  sebabnya.  aku dah ada amell, adik, aboy.  so amon mcm perfect je pat pat ekor tu.  amon ni betina.  laki aku tanya macam takde nama best lain.  kadang aku panggil dia momon, mamon.  sama macam aku panggil yg bertiga tu.

 amon ni manja tau.  pastu macam best lah sebab dia elok je kawan dengan umar maira.  dah macam adik beradik tp lain jenis.  haha. 

 dia macam ingat yg dia tu manusian kot.  menempel tak kira masa.


masa ni, ada sekor datang umah.  amon jeles kot.  haha.  ngade ah nk jeles.  tp sejak amon datang, memang ramai kucing datang rumah ktorg.  tu aku cuak tu.  kot termerandung kan.  cuak aaaaaa...bela sekor jadilah, takmo lah bela banyak banyak.  (asek lupa jelah nk call vet buat appointment nk spay dia ni).

kucing aku tiga tiga aku spayed dan neutered.  so yg ni mungkin tak terkecuali.  hakhakhak padan muka iyeeee...

comot je amon ni, takde gebus ke apa ekor panjang ke apa.  dia memang kucing kampung sejati.  ekor pun takde.  tp memang ktorg dah jatuh sayang kt dia dah.  sebab dia nk cheecky.  hai biasalah, mana ada anak kucing yg tak comel, org tak geram kan.  untungnya pulak, dia datang masa dia kecik.  so umur kecik kecik ni la kita suka nk main sebab tengah galak nk lompat gesel gesel. amon ni pulak manja sgt.  asal aku duduk hadap maira, dia pomm duduk atas riba aku.

baru baru ni dia sakit.  tak nakal macam selalu.  bila aku pegang perut dia belah kanan, dia gigit tangan aku.  sakit sgt lah tu.  perut tu pun mcm bengkak, keras semacam.  aku tak sempat nk bawak g vet sebab cuti CNY haritu.  nak pergi vet swasta, takut mahal.  hekhekhek.  sudahnye, aku sembur minyak herbatusauda je.

pastu satu hari tu, dia tido dalam bilik masa ktorg keluar shopping.  ingatkan dia nk berak kan sebab lama jugak berkurung dalam bilik.  bila aku angkat jeee....bushhhhh berterabur sesuatu.  aku ingat cirit.  yela dia kan medang jee mencirit.  pastu kan dia berkurung ingatkan dia tak tahan sgt nk berak.  rupanya bukan.  NANAH!!!  pastu dia lari g dapur, aku jerit panggil laki aku sebab aku tak boleh bergerak.  nanah tu tersembur kt seluar aku.

rupanya, yg sakit tu bisul.  mana dapat tak taulah...sudahnye aku jadi doktor vet ye hari tu.  aku picit bisul tu keluarkan nanah dia sampai habis.  dari pekat pekat, berdarah sampai cair.  dia marah gak aku, dia sepak tangan aku.  tp aku cakap ''kakak buat pelan pelan ye.  sabar.  amon nk baikkan''.  pastu elok je dia baring.  aku memang handle with care lah.  aku letak minyak gamat. tak dan nk beli antiseptik ke apa.

tengok malam tu dah kembali terjal. dasar..we miss u amon. amon is back.  hahahahahah.

baru lah best tengok amon lari lari.  ni melepek je boring laaa...

amon tido kt luar.  tp pagi pagi bukak pintu dapur mesti dia ada kt situ.  dia tido in between pintu kayu dan grill.  sementara tengah slim ni, boleh lah dia tido situ.  nk je masukkan dia tido dalam umah.  tp kang dia ni kadang berak pun tak reti nk kontrol.  haritu mak tertutup pintu, dia g berak atas katil mak.  bahahahhahahahah.

hari tu bawak dia naik kete.  ketar agaknye.  petang tu dia berak kt atas simen.  sabooo jela....

okaylah.  doakan amon panjang umur panjang jodoh dengan ktorg eh.  ktorg dah sayang giler giler kt amon ni.  anak anak pun sayang kt dia.  sedih lah kalau pape jadi kt amon nanti.

amon amon.  take care ok.  jangan main tepi jalan kang kena langgar.  jangan keluar malam malam, kang kena perembat ng anjing atau kucing besar.  amon behave je tau.  nanti main ng abg umar ng maira.

sayang amon.
sayang amell, adik, maboy jugak.  


1 comment:

Pakcik Kantin said...

manjanya.asalkan tak berak dan kencing bersepah, memang best bela kucing

http://kucenmaster.blogspot.com/2015/03/kucing-berwarna-pink.html

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails