:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Tuesday, July 9, 2013

cheesekut - ciskut idaman ramai

assalamualaikum

gojes gojes sekalian, daku pun telah membuat ini...taraaaaaaaaa.....ciskut kesayangan ramai.  haha....

mula mula tau pasal ciskut ni dari yong labuan.  aku pun gigih cari resepi.  macam susah.  so aku abaikan.  pastu masa geng gojes ada buat gathering hari tu, nadt buat pulak....so ramai lah mintak resepi kat nadt.  bila nadt up entry cara cara buat ciskut ni, aku tengok, eh senang lah pulak....maka aku dengan rajinnya menerai buat ni last week....

aku cuma tukar cream cracker pada biskut marie.  sebab first time yg aku gugel dan tengok dari yong tu, dorang guna biskut marie.

first time buat, suami pun cakap sedap.  ehem ehem...laki aku tak suka manis sangat, so aku buat sedang sedang...kalau aku bagi resepi, mesti ramai hangin sebab resepi aku main main.  kakakakakakak

resepi dan kos.  wakakakkaka siap kos tak menahan

1 bungkus biskut marie - rm3.00 beli kt econsave
250g cheese brand tartura - rm8.00 tesco [tartura ni kurang masam]
susu pekat manis - kt rumah ada
fresh milk - kt rumah ada
esen vanilla - kt rumah ada

eh jimatnya semua ada kt rumah...kui kui kui..dah ku katakan resepi ni jimat cermat punya...

okay cara cara pulak.  pun senang.  samada guna hand mixer atau masuk semua dalam blender.  tp kalau blender tu bau hangit, jangan salahkan aku okay......

masukkan semua tu untuk disebatikan kecuali biskut.  susu dan fresh milk tu ikut korang lah.  kalau nk manis letak satu tin.  aku letak 2 sudu je.  hahah jauh tak nisbah penerangan 1 tin:2 sudu.  kui kui kui....fresh milk tu, aku main tuang je.  agak agak tak cair sangat.  tak pekat sangat.  esen vanilla pun kalau nk wangi, letak lah sikit.  kalau tak nak letak pun takpe.  kalau agak agak tak wangi jugak, letak lah perfume vanilla cap body shop tu.  confirm wangi.  mulut dan badan pun wangi.  haha.

mak etty, nk bagi penerangan ke, nk mencarut lebih ni........!!

okay okay.  bila dah sebati semua tu, mula mula susun biskut dulu atas loyang.  kemudian, korang layer by layer lah biskut dan adunan tu.  sampai habis. 

okay kalau aku, aku letak baking paper tau. sbab senang nk keluarkan.  aku potong baking paper tu besar sikit sampai boleh tutup adunan tu.  bila dah habis aku layer kan, aku tutup dengan paper tu, pastu aku tekan tekan bagi dia mampat.....gitu...

dan terus masuk peti ais.  tunggulah semalaman.  barulah sedap makan sejuk sejuk.  buat malam ni,esok petang balik kerja dah boleh makan kan...uuuhh syahdu syahduuuu....


ni rupa ciskut aku untuk kali kedua.  yg first time dulu pun sedap.  yg ni pun sedap gakkk...aku buat memang sedap je manjang.  hehe.

terima kasih nadt bagi resepi yg simple mimple dimple.  terima kasih geng gojes yg ku sayang sayang, ku timang timang sebab setiap hari ada je yg cabar suh buat...kasi jeles je tau...

oi korang, bulan puasa jangan upload gambar makanan kt group ekkkkkkkkkkkkkkkkkk.....


4 comments:

safurara said...

Wow sedappppp.ahhhh nt nk buat jugak.xkira xkira!

e.t.t.y said...

buat rara..tak buat rugiiiii

anez zamri said...

kat blog takpe kan..ekekkekee

faiz@zai said...

Done curik recepi muahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails