:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Wednesday, July 17, 2013

umar...umar nk adik tak???

assalamualaikum

aku sebenarnya dapat ilham masa aku tengah makan kt pantry tadi.  haha.  seminggu tak puasa, esok dah start kena bangun sahur.  harini partner in crime EL, so makan sorang sorang.  hek hek hek...

pastu bila nk menaip, aku lupa pasal apa aku nk tulis. jenuh lah aku fikir.  pastu aku baca entry lama lama.  terbaca pulak pasal pregnant hari tu. tengok gambar first time scan umar.  alahai, rindunyeeeeeee....

tiba tiba ting....baru teringat.  aku nk bercerita pasal mengandung lagi sekali....

sorang sorang kawan kawan aku mengandung.  aku tumpang seronok jelah.  sebab aku belum pun merancang nk tambah lagi sorang.  mungkin tahun depan.  tp bukan keluar tahun depan, buat tahun depan.  haha.

aku czer, so aku takut.  lagipun sakit terasa lagi tau.  nak nak kalau umar meligat atas perut aku ni.  adoyai, kadang kadang rasa nk smack down jee umar tu kalau aku cakap sekali tak dengar, cakap dua kali buat tak tau, cakap tiga kali, istifar jelah...dia memang dengki kalau aku baring telentang.

tapi aku tengok mommycha tu elok je haaa, siap normal delivery yg second ni.  penah gak tanya dulu sakit tak kt perut czer tu. dia cakap sakit gak kadang kadang.

ishhh seriau kot ingatkan bekas czer tu.  aku selalu bayangkan, jahitan tu merenggang.  pastu kalau besar sangat perut tu, dia akan tuss tuss tusss...tuss tuss tu bunyi macam jahitan tu tebelah satu persatu.  haha hebat tak imagination aku???  pastu kalau ada rezeki bersalin normal, aku selalu bayangkan time nk meneran tu, luka aku berlubang lagi.  so kena jahit perut, jahit bawah.  ya Allah, kenapa aku fikir jauh sangat ni????

hari tu kak mimy cakap dia mimpi mengandung. aku pun baca sepintas lalu je. 

tapi, esoknya, aku pulak mimpi aku mengandung!!!!!!

dalam mimpi tu, aku memang dah mengandung pun.  siap perut besar, jaga umar raihan.  tp dalam mimpi tu ada kesedihan.  sedih sebab kena wean off susukan umar raihan.  lepas tu aku cakap ''kesian umar''.  memang rasa sedih gila kot sebab bila aku terjaga, sakit sangat hati tu.  rasa sebak gila.  pastu aku cakap..fuhhh nasib baik mimpi.....pastu aku senyum senyum. eh suka ke tak ni mengandung ni???  hahahah

esoknya, aku cakap kt laki aku ''by, i mengandung''.  buat muka serius!

dia tak caya, pastu aku cakap ''tak caya sudah''....siap dia suruh aku sumpah bagai.  hahah aku bab sumpah ni fail lah.  lemah semangat aku tau.  pastu aku cakap, benda benda ni pun nk menyumpah bagai.  hahaah nampak tak trick kt situ.  bila dah kena geletek baru mengaku tipuuuuuuuu....

tup tup second ramadhan dah period.  kui kui kui....

sebenarnya nk cakap ready ke tak ready tu macam payah.  suami dah ready je dia tu.  tapi aku pulak, ntah.  sebab reason aku nk tunggu tahun depan satu sebab aku czer.  kedua sebab aku tak puas susukan  umar raihan. 

dalam islam pun kata 2 tahun kan. so kalau boleh aku memang nk susukan dia selama 2 tahun insyaAllah.  walaupun umar dah sepenuhnya fm kt taska, sebab mak malas nk pump lagi dah, bekalan susu ibu tak penah putus masuk dalam perut dia.  tu yg aku nak.  so kalau aku mengandung sekarang, let say kalau ada complication sampai aku tak boleh nk teruskan bf, mesti aku sedih. dah lah umar tu jenis obses tetep mak dia ni.  nampak je tetep sengih sengih macam apa jeee....so aku rasa umar ni memang susah nk wean off nanti. nk hentikan dia menangis, tetep.  kalau jatuh tergolek golek pun, tetep ni lah yg menenangkan dia.  memang susah lahhhh.....

tu yg bila suami aku cakap ''yang jom tambah anak''...cepat je aku jawab ''umar belum 2 tahun lagi menyusu.  tunggulah dia sapih dulu''.  sapih tu wean off lah derrrrrr......

plus, aku tak mau bila mengandung umar masih kecik ni, aku terr-sebut ''kesian umar, kecik lagi dah dapat adik''.....aku rasa unfair kalau cakap gitu.  macam adik dia ni menyusahkan dia pulak.  so better lah aku plan betul betul.  bila tiba masanya dan rezekinya, aku terima dengan hati yang lapang.  aku nak - macam mana aku happy, excited sambut umar dulu, macam tu lah aku gembira dan teruja sambut adik umar.  aku nak adil.  

bercakap pasal adil, kalau boleh pun, baju baju umar yg buruk aku tak mau pakaikan kt adik dia.  tu yg aku akan pakaikan selama boleh baju baju umar.  mak aku marah je kalau aku pakaikan baju sendat kt umar.  dia cakap, simpan jelah untuk adik umar.  tapi macam tak best pulak pakaikan adik baju second hand.  eh tak lah macam membazir kan, tp kalau condiiton baju tu cantik, boleh je.  tp kalau dah buruk sangat tu, elakkan lah.  kita kan nk adil.  banyak mana baju umar dulu, banyak tu lah baju adik akan datang.  insyaAllah akan ada rezeki anak anak ni....aku sambut umar dulu, baju 18 pasang je tau.  banyak bila dia dah keluar.  tp selalu gak dengar orang cakap - anak sorang boleh lah belanja besar, anak berderet kang.....tah lah masing masing pemikiran kot. 

bab baju memang cubalah nk elak turun temurun kt adik adik.  bab lain mungkin boleh.  macam mitten tu kan, elok lagi.  sebab pakai pun sampai 2 bulan je.  warna pun cantik lagi tak pudar.  toys yg besar besar tu, macam walker tu, tu pasal beli sampai rm300.  pelaburan jangka masa panjang namanya.  infant carseat umar pun aku ingat nk simpan je untuk adik.  benda tu elok lagi.  kalau ditakdirkan aku dah tak bekerja, takdelah ralat sangat nk sediakan yg besar besar, mahal mahal ni.

eh nk cite pasal mengandung tu je ha.  kenapa melalut sampai mitten bagai ni.  hahahah..etty etty, kalau tak melalut memang tak sah lah kan...

tu lah nk cakap, kalau kata tak ready, kesian kt anak, plan betul betul.  plan betul betul tu maksudnya, makanlah - pakailah apa sahaja yg boleh buat rancangan keluarga ni.  kalau tak plan betul betul, dah melekat tu, terimala seadanya.  janganlah cakap ''aku mengandung, tp tak ready lagi, kesian anak sulung''.  janganlah cakap gitu.  kesian baby tu dengar tau....salah sendiri tak plan betul betul kan....

sapa yg ada smartphone tu, download lah pelbagai software calendar calendar wanita ni.  cari je, install kt phone.  masukkan tarikh hari pertama kita period.  so confirm confirm dia boleh program kan tarikh kita subur bila.  lagipun kita ni dah bape tahun datang bulan, dah sah sah faham badan sendiri.  alert laa kan....

bagi aku, sapa yg merancang sendiri tu memang dia jenis tak kisah kalau mengandung.  dia sedia terima risiko that y dia merancang sendiri.  so kalau rancang sendiri, tp berbunyi tak bersedia, memang salah sendiri lah.....

yg merancang untuk delay lagi beberapa tahun, masing masing ada cara kan.  takkan kena ajar kottt.....


 
 umar raihan makin bijak hari ke sehari.  mama rindu nk berbaby lagi.  nk rasa tendangan dalam perut.  tp kenangkan umar belum 2 tahun, mama delay lah ekkk....jadi baby mama lama sket.  pastu dah ada adik, mama tak panggil baby lagi dah.  mama panggil abang pulak...mama sayang umar raihan.....





23 comments:

missayu said...

alhamdullilah,ayu natural planning dan memang planning tuk 2nd baby bila Nia dah 2 years above...tetiap bulan tunggu je period dtg...huhuhu..so far,time2 subur mmg ayu elakkan bersama..hahaha

Unknown said...

tinggi sgt imaginasi ko tu etty.
eh iman pn mcm umar.skrg pn nmpk tetep mama die ni suka mcm dpt durian runtuh.even die dh mcm xpuas sgt skrg ni,tp tetap jgk nk bergayut.lg2 klu nk tdo.dh acaner nk dpt adik gitu kn??hahaha
tp setiap org tu ade reason sndri kn knpa xnk tmbh lg.aku pn ade reason sndri knpe merancang.tp aku xberani natural sbb ktorg ni xtentu masa.hahaha bye!

Julia Johari said...

Hehehhehe lawak eh...(ayat nk kena ajar ke) muahahahhaha cm baru amik kursus kahwin plak iyer...aah plan jgn x plan...

Anonymous said...

hahaha. ermn, wa nak kata plan tu tak jugak. tp sebab belum penah piyed sejak beranak jadi ku redah saje! hahaha.


Tapi memang NAK sebenarnye. cume belum rezeki.. huhu. xdelah nak huhu sangat. tp nak ketawe mcm x kena plak kan :D

Unknown said...

nk tangguh jgk smpi thun depan...
tapi umie xde rncg2 pun.. klu lekat alhamdulillah...

memandangkan thun ni teragak2 mcm nk balek smnnjung.. so agenda anak 2nd..
thun depan lah bru nk berusaha bsungguh2...

Unknown said...

korang2 ni banyak muda lagi..boleh planning..akak yg dah angka 30 ni nak planning takut nanti sorang tu je anak aku...tapi ayahnye takmo lagi..nak wat guane tu..sayang sangat bujang yg sorang ni katenye...

SeputihSalju said...

salam kenal..

nmpk besar umar walaupun setaun..


follow sini ek..

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

kalau dah bersedia apa salah nya kan..

safurara said...

eh etty,ko czer gak eh.sama ah kite,sep sket.sakit kan kekadang tu kalo anak naik atas perut.hmm seriau,sakit dulu xhabis ag.hmm takuttt.org kalo nk preggy ag 3 4 tahun ag kot.mcm tu lah.

Shafiqah-Napiah said...

jom pregnant lagi... ika mmg nk pregnant lagi.. ingtkan puasa ni full rupanya kantoi gak..huhuh..xpe cuba lagi...

DYatie ABakar said...

kte pun sama. planning. tapi memang totally natural plan. kena sama2 berkorban. wiwiwiwiwi. semua orang ada pendapat dia, kita hormat dia dia pun kena hormat kita. gittu..

eh hai salam kenal. kte mak arissa. grup gojez~! ;D

mommychaa said...

etty. takde sakit lah. kalo sakit pon sikit2 je. bertabahlah time sakit. kata nak anak kan? huhuhuhu. tapi better tgu bagi baby besaq dulu.alahai ni daku sikit lagi nak bertukau jadi incredible hulk bila mikhail jadi pengganas sulu dlm umah. hoi bersepah hoi. fening lalatsss....dgn adik nak susu lagi. memang urut dada mak dia ni...sabaq-sabaq huhuhu!

fifi said...

Sy takut tak boleh bagi perhatian yg sama utk diaorang maka tunggulah dulu...

Shakina Farhan said...

i nak anak..tp nak bf 2 tahun jugak..2 2 nak tamak nau..

mommy.aisy.hana said...

Daku nk bby lagi tpi daku takut lagi pastu daku rasa ngiku ngilu. Si pospon la dlu...tp kalu ada lagi. Nk lompat tinggi2 :)

.ieLah. said...

ade la kawan2 yang start pegnen2 balik kan, padilah cakap kat asben. eh macam best je pegnen kannn. pastu die yang ye ye cakap, bia dulu la. die belum sedia nak adik ariana. hahhh. mintak2 by 2015 sedia da la laki den. huhuhu

lagi satu, apps yang period tu kan.bukan je nak kasik alert bila masa subur. kan bole tande make love bile. nanti kalo kurang je tandaan make love tu, laki cakap. eh kurang je bulan ni?? pffftttt! hahahaha

Unknown said...

ekin pon ade gak ckp ngan husband
bestnye tgk kawan2 dah pregnant
tp husband pon x sedia lg
die kate biarlah zara besar dulu
lgpon nak kukuhkan ekonomi kami dulu
so biarlah ms yg menentukan...
insyaallah

diary_ciknaa said...

rancang la sebaik-baik nya etty. sbb ape pun yg jadi samaada ngandung or tidak, kita jugak yg akan menanggung semua tu.. tapi bila ciknaa mengandung rapat, kadang best jugak. penat sekejap, pastu rehat lame sikit tunggu dorang membesar sebaya je :)

e.t.t.y said...

padilah - wakakakakkakakaak..kelakar okay. okay, bulan depan kita gandakan lagi. gitu...

Cik Emie said...

Emi oon sme ngn etty..rindu nak pregnant, nak ade baby..tp rase jgak xpuas lg nk manjakan izzul n yess takut gak kt czer tu..dilema tau! Huhu

Sbb tu kot natural plan je..kalo ade rezeki ade laa hehe

Next 2015 ek etty? Hihi

Mimy Hamid said...

nak baby nak baby tapiiiiii bila tgk fayel now yg lasak ampun postponed la kot

sweetlavender86 said...

best woo pregnant.nk ape sume dpt.haha.yg takutnye time nk keluar kn anak..zura anak pun beza 2 thn..tapi sejak adam ade adik die jadi rapat ngn daddy die.sobsob..tapi yg bestnye tgk diorg berkwn..rapat sgt..yg no 3 ni husband ckp biar la lmbt lagi..haha..die cube elakkn dri bini die trmengandung buat mase ni.hahaha.sebab bdk berdua tu dh besa ni rase cm ahhh lega sket nk pegi berjln.muahaha

Unknown said...

hai..saya baru follow awk..saya pon czer dan anak saya baru setahun..dan teringin nak tambah anak jika ada rezeki hehhe..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails