:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Thursday, April 21, 2016

cuti cuti malaysia | langkawi 2016 | rayani vs mas

assalamualaikum

uwaaa tak boleh move on lagi ni.  dah bape hari tinggalkan langkawi pun still rindu rindu rinduuuu....benci la masa berjalan cepat nau...

dari mula nk cerita pun tak tau camne.  semua nk cerita sementara masih fresh lagi.  tp tak tau dari mana..hahaha.

okay permulaannya of kos masa tempah tiket kan.  oh ya aku pergi dengan timah!!! yeah...

lama dah tempah tiket.  tak silap bulan 12 tahun lepas.  masa tu mula mula rayani open for book.  terus zass tengok langkawi. aku nk ke sana lagi sebab hari tu pergi masa umar kecik tak puas.  so aku memang nk repeat lagi sekali.  aku kan memang ada peruntukan khas setiap tahun berjalan.  so memang tengah mencari tempat nk bercuti la.  nampak je rayani dah boleh booking, terus roger tmah nk g langkawi tak tmah???  jom rayani murah.  masa tu booking rm420 je return utk 2 dewasa, 1 child, 1 infant.  setel dah rayani.  lepas tu mula lah masing masing sibuk google itu ini.  sebab dah excited kan.  aku buat tentatif penuh.  nak pergi mana, nk makan mana, nama restoran, nama kedai makan, breakfast, lunch, dinner semua lengkap.  makan saje ye.  hehe.

lepas tu google pulak agoda, booking.com dan segala mak nenek hotel.  cari cari tempat yg sesuai nk tido ni.  tengah aku cari hotel, kawan opis aku cakap nape tak duduk hotel kerajaan je.  ya Allah aku baru teringat tau.  terus zass tengok hotel persekutuan langkawi.  (nanti next entry aku cerita lanjut pasal ni).  bincang ng tmah, suami aku boleh booking 2 hotel.  tp memula tmah punya date lain.  pastu tmah call rayani mintak tukar date, boleh sama date ng aku.  so aku boleh proceed booking hotel.  okaylah 1 malam deluxe rm100.  so 3 malam rm300 la.  even lokasi bukan kt chenang atau kuah, tp lantak lahhh...

setel dah hotel.

tak habis lagi google macam2, kitaorang plan pulak nk snokeling & parasailing.  kita tu bucket list la.  excited habis.  tempat jual coklat jangan tanya la.  semua ni google.  hahaha.

kereta pulak tmah dah booking.  aku memula suami cakap nk pinjam kereta kawan dia.  grand livina rm70 je.  dah aku cakap g la booking cepat.  dia kata nanti nanti.  sudahye putih mata.  kena la booking yg lain.  since dah pergi langkawi, kenalah naik kereta best kan.  viva, saga, myvi semua tolak tepi. hahahaha.  kerek ko ye.  vios murah gak, tp ateh (sil) pakai vios, takmo. jumpa en sham ni, memula nk mirage, tp dia takde mirage.  so amik almera je.  kira 72 jam kan, so rm210.  bayar deposit rm50.

setel flight
setel hotel
setel kereta

yg tak setel saving je.  hahahahahah.

ate simpan duit nk pergi travel, duit dah travel dulu entah kemana.  entry dulu aku cite duit kontrak aku simpan 1k dlm asb kan, tetibe kena keluar balik jumlah tu bayar tah apa.  stress je tengok saving travel tinggal sikit.  maka aku berniaga sikit sikit tambah apa yg patut.  allocation bercuti tu ada.  tp yelah g langkawi kot.  kenalah tambah kan.

2 minggu sebelum cuti tu, saling ingat mengingati antara aku ng tmah.  tmah jgn lupa print itu ini.  tmah jgn lupa ingatkan aku bawak staf kad ajib, kang tak boleh check in. lol

oh ye kami pergi 15 april - 18 april 2016.

8 april, aku dah siap print semua benda.  termasuk map.  pastu timah call rayani.  masa tu dah ada masalah.  tetibe je flight tmah yg 18hb tu tukar ke maghrib.  mintak tukar masa yg sepatutnya tu tak dapat.  tmah dah hangin.  nak tak nak kena redha. haha

9 april, disaster!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  dia dah mai dahh...dia dah mai....masa tu aku baru sampai dari rumah mak, nk masak sebab nak pergi putrajaya.  biras aku dah bersalin so nk ke rumah along.  aku masak asam pedas nk bawak ke sana.  tmah call.  dia tanya tengok tv tak?  rayani batal semua flight dia omggggggggg...disebabkan tengah masak, masak aku tak boleh nk fikir.  call rayani tak berjawab.  oiii seminggu lagi kot.  sudahnye dalam gembira sambut anak buah, serabut betul fikir pasal rayani ni.  malam tu kt putrajaya, google gak harga tiket ke sana utk tarikh dan masa yg sama.  semua 1k lebih wey.

laki aku cakap, booking jelah.  kita nk naik apa.  drive memang tak la (sebab pergi yg dulu drive so tau penat camne).  pastu aku tanya, kalau booking yg ni, kita nk guna duit apa?  takkan nk guna allocation yg utk travel ni, habis tu nk shopping apa???????????  oh nooo...serabut serabut.

 pastu 11hb tak sabar aku nk masuk opis.  pagi pagi dah call bph tu tanya boleh refund ke tak.  atau tukar tarikh sebab tengok bulan mei, murah naik mas.  malangnya tak boleh refund.  uwaaa walaupun rm300 tp still duit kot.  pastu sampaikan berita sedih kt tmah hotel tak boleh refund.  aku still cari cara camne nk ke sana.  cari tiket keretapi, ets bagai.  tp semua dah sold out.  last resort naik bas jelah.  sbb ika suggest, balik je naik flight.  cek tiket balik sahaja, semua rm200+.  ok murah.

sekali tu, pukul 12 lebih time aku nk nap time lunch hour tmah call.  dia suruh bukak skyscanner.  bukak bukak, wey mas murahhhhhhhh.  klik klik pastu curious, dapat ke 30kg tu.  kakaka jakun org kampung katakan.

(skyscanner ni mcm agoda etc tp ni utk flight skyscanner.net/)

pastu refresh balik, ada yg terus direct ke mas punya website.  apa lagi.  klik sana sini, pilih seat siap siap sebab takut takde seat lol.  semua sekali dalam rm430+.  ya Allah bayangkan dari pukul 1 sampai pukul 3 aku dok depan pc tak bercakap, tak bergerak.  dah siap aku punya, tempahkan tmah punya pulak. 


last last pukul 3 setel semua.  jangan tak tau, perasaan masa tu subhanallah leganyaaaa hati mak ni nak.  rasa nk peluk tmah sebab berjaya mengharungi semua cabaran dan dugaan.  kakakakakaka.  eh rasa nk peluk semua morenians sbb semua pun terlibat sama dalam proses si dummy nk tempah tiket kapaltebang ni.  haha sebok tanya itu ini. 


tengok lah ni happy nya kamiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.....


 over tau.

syukur semua dah lepas.  rayani refund bila tu belakang kira.  yg penting pergi dulu.  tmah pun dah submitkan borang refund tu kt opis rayani. time kasih tmah.

semua yg terjadi ada hikmahnya.  hikmah dapat naik mas terus upgrade luggage.

ramai tanya nape tak naik aa je.  aa leceh kena upgrade luggage bagai.  ni mas konfirm2 dapat 30kg sorang.  aku tiga beranak dah 90 kg. tp hakikatnya pergi balik tak lebih pun 60kg.  hahaha.

15 APRIL 2016 (JUMAAT)

flight pukul 1.10 pm.  aku gerak dari melaka pukul 9 lebih.  ke putrajaya sebab nk naik erl je.  tmah pun sama.  sampai putrajaya sentral terlepas train pukul 11 tu.  dpt train pukul 12 sama ng tmah.  sampai klia just nice je check in luggage.  sbb semua dah web check in.  urusan kt klia pun senang je kecuali nk ke gate a11 tu ya ampun jauhnyeeee...awal awal dah penat.  hehe.  alhamdulillah anak anak pun takde yg buat perangai dalam flight tu.  maira sedap je mentido. flight sebab 50 minit je takde heavy meal pun.  dia kasi air ng kacang sedap tu je.  flight pun takde tv bosan gak la.  kalau tak boleh tengok peta.  hehe.

sampai sana terus amik kereta sewa lepas tu makan. memula plan nk naik cable car petang tu jugak tp sebab panas nya lahaiiiii terus tak jadi.  balik hotel dulu rehat.  kendian baru fikir bila dah segar.

emm aktiviti kt sana nantilah cerita balik.  nk letak gambar sekali.

rasanya kena buat by part ni.  sebab nk asingkan byk benda.  tp tengok lah dulu camne tahap kerajinan aku.

apa apa pun aku bersyukur percutian kami kalini lancar je.  walaupun tergugat pasal rayani, tp syukur semuanya jadi jugak.

nk terima kasih kt tmah sebab jadi partner travel aku kalini.  next time boleh pergi lagi sbab najib boleh masuk dengan hamzah.  siap ngeteh malam malam tinggalkan bini.  lol.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails