:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Thursday, March 25, 2010

keluarga: cinta kah kita pada ibu???

hello hello





tadi mak bercerita tentang keluarga dan jugak kawan kawan. yg paling best sekali, pasal sorang kawan mak.

makcik ni, anak anak dah kawin, duduk dengan anak anak kt rumah peninggalan arwah suami dan menerima duit pencen. makcik ni ada 3 org cucu yg tinggal sekali lah. pendek kata, makcik ni yg jaga cucu dia masa mak bapak budak budak ni pergi kerja.

aku andaikan makcik ni mempunyai anak menantu yg baik baik. tp aku belum lagi suarakan atau ayat pujian tu belum lagi lah keluar secara zahir. dalam hati aku dah puji habis yg untung makcik ni dapat menantu cam dia.

dijadikan cerita, makcik ni ada penyakit jantung. jadi, kena selalu keluar hirup udara nyaman, buat senaman sikit. so anak menantu pun ajaklah pergi sana, pergi sini. *tu reason yg aku nk puji anak menantu dia sebab sanggup nk bawak mertua jalan jalan.

tapiiiii, belum sempat aku nk memuji, mak mula bercerita tentang nasib malang makcik ni. terkejut sebab tak sangka.

ceritanya.....

apa apa masalah kt rumah, anak anak serahkan bulat bulat pada emak!!! boleh tak imagine bila mentol toilet rosak...emak! bila tingkap pecah...emak! bila....apa apalah....emak!!
kalau emak emak emak beserta duit sekali takpe...ni nan adoooo. boleh????

bila emak mintak duit *konon macam nk perli, si anak jawab ''nantilah, bulan depan org ganti''. till the end, nan adooo jugek.

aku tanya ''anak makcik tu ke, atau pn menantu dia jugak sama?''
''semua, seisi keluarga''

hahahaha tergelak aku. nasib baik mulut aku tak ringan nk memuji perangai anak menantu.

bila bercerita lagi, rupanya, anak dia tak pernah sekali pun basuh baju anak anak *cucu makcik ni. even hanya letak dalam mesin basuh! totally on makcik's shoulder. boleh tak bayangkan how could anak pompuan dia buat camtu???

dan sepanjang aku merungut bas tak kunjung tiba, aku terfikirkan sesuatu.

adakah aku pun jadi camtu bila dah berkeluarga kelak???
adakah aku akan menyusahkan mak aku macam kakak tu buat???
adakah suami aku akan berperangai macam menantu makcik tu???
adakah adik adik aku juga akan berkelakuan macam tu???


dan korang pulak camne????


adakah korang mampu nk bahagiakan mak korang sehingga akhir hayatnya???
adakah korang mampu nk jaga hati dia dalam sedar atau tidak???


tahukah korang once mak korang bercerita perihal dalam rumah terutama hal anak anak [yang berunsur negatif], bermaksud yg dia kecil hati dengan korang???????????

tahu tak hukum sakitkan hati ibuuuuuuuuuuuuuuu apa??????


aku cakap1: tepuk otak, sila berfikir!!!!!


bubye pengantin~to~be - take care!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails