:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

:: tunang~tunangan ::

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Thursday, March 19, 2015

cuti cuti kota kinabalu (entry sekali harung)

assalamualaikum

tak silap aku, ktorg booking tiket bulan 11 kot.  lepas along nikah.  lepas tu, aku google jelah tempat menarik kt sabah kan.

hotel pun aku google yg mana best.  hotel siap booking bulan 12.  balik tampin bincang nk duduk hotel mana, pastu ayah kata proceed je tabung haji.  sebab dah confirm confirm halalan toyiban kan.  so okaylah, booking kt agoda.  boleh check rate kt agoda.

pastu tiba masanya, excited wey...

flight ktorg kul 5.30 ptg 13 mac 2015.  jumaat tu memang aku cuti pun.  ktorg senang je.  tumpang kereta kt rumah kawan ayah.  tak payah naik erl bagai.  nanti pakcik tu hantar ke klia.  since dah web check in senang je terus letak luggage.

masa kt klia, maira dah tido dah. sampai la dalam flight dia tido lg.

sampai kkia, driver dah siap tunggu.  ktorg sewa nissan urvan.  1 hari rm400 siap dengan driver.  senang sebab tak mau buang masa tengok peta, tengok waze kot tersesat kan. cuma hari jumaat ng hari selasa tu, driver tu charge rm70 je. kami pun 11 org termasuk maira ng umar, memang selesa sangat urvan tu.  sejuk ekon bagai.  nantilah aku share contact number driver tu.  well recommend sangat sangat.  lagi lagi org islam.

sampai tu tanya kt driver (eddy) makan malam mana best.  senang je eddy jawab makan je kt hotel.  sebab kt KK makan rate rm7 sepinggan tu normal. kt hotel pun rate tu jugak.  memang betul pun.  kalau terlebih pun macam nasi arab plus plus sikit je.  malam tu dinner ktorg memang sedap.  sian maira, bubur bawak dari KL dah basi.  so dia makan nestum je.  tu nanti aku share jugak mcm mana bubur maira ek.

check in bagai.  setel masuk bilik.  bilik not bad.  toilet okay.  ktorg amik twin bed 3 bilik, triple bed 1 bilik.  sekali semua dapat triple bed sebab dah fully booking. without extra charge.  hehe best.  utk ktorg sekeluarga ni, rapatkan jelah katil tu.  satu lagi katil, letak barang.

day 2 - trip to kundasang

sabah kn subuh awal.  so kul 7 am dah turun cafe makan.  pastu kul 8 dah gerak.  kul 8 tu dah terik tau takkk...silau mata aku.  ktorg sebenarnya lambat tau adalah best ke kundasang kalau check in mlm tu.  dah siap booking hotel, baru tau.  so ikut tentatif, pergi balik hari jelah. penat memang penat pun.  penat dalam van je.  syukur lah maira tak banyak ragam.  dia tido je.

PEKAN NABALU

sini souvenir murah murah.  key chain, fridge magnet, tshirt, kraftangan.  aku nyesal gak lah beli sikit je kepit kuku keychain tu.  tak cukup.  mcm fm aku memang suka beli sendiri je.  lagipun takde orang kirim. fm 2 pcs rm5.  okaylah.  kepit kuku tu ada 6 pcs = rm12.  aku beli 2 keping je (12 pcs).  tak cukup wey.  walaupun aku beli utk selected person je.  tshirt beli yg 3 pcs rm50 pastu untuk kami 4 beranak.  total semua rm150+.  bila pergi KK takde nya dapat harga tu.

view sini cantik.  nampak dekat dengan gunung kinabalu.  tp terik nyeee.  tak sejuk.  ni tak silap aku yg orang kata penduduk macam muka marsha londoh tu.  memang pun.  tempat yg aku beli key chain tu mmg muka marsha.  siap aku tanya sedara marsha ke.  hehe.

so nak beli souvenir selain dari brooch tu, sila lah singgah siap siap ke pekan nabalu.  singgah otw nk ke kundasang tau.  sebab petang tu dorang dah katup dah kedai.  almaklumlah, sabah gelap pun cepat.

KELAH SANCTUARY RANAU

masuk bayar.  rm3 tak silap aku.  masuk kena tunggu turn tau, bukan terjah je.  nanti dia akan bukak gate kecik, suruh kita masuk.  agak agak dah cukup 10-15 minit dia akan panggil nombor giliran kita, telah cukup masa.  haha.  tak best sebab tak boleh lepak lama.  eiii aku penakut kot masuk ni.  maira lagi berani.  dia relax je pijak kepala ikan tu.

umar pun macam aku.  hahahahaha

HOTSPRING PORING

sini pun masuk berbayar.  adeh.  semua tempat kena bayar.  haha.  maira ketiduran.  so takdelah nk swim ke apa.  aku jelah yg rendam kaki.  tp tu pun tak best sebab tak natural sgt tempat rendaman macam kt gadek tu. kolam rendaman kaki tu ada paip air sejuk air panas.  so pandailah adjust.  ada jugak swimming pool tp tu air bukit tau, bukan air panas.  gila menggigil umar dalam tu.  tp dalam gigil dia, sempat lah lemas kejap. akibat tidak sabar.

lama pompuan ni tido tau.

akibat bawak 1 je seluar spare, dia kena catu pakai seluar.  oleh itu, berenang bogel.  haha.  ni dia baru lepas lemas tu lah.  tu yg apak eh carikan pelampung tu.  masa ni dia berani lah mandi sebab takde ikan.

DESA CATTLE DAIRY FARM KUNDASANG

ah tempat ni idaman kalbu tau.  nak sangat pergi tempat ni.  oh ye, masuk berbayar okay..sini lagi melampau kena bayar macam macam.

ni bayar selepas GST.  macam macam kan,  siap GST bagai.

pastu dalam tu of kos lah nk makan macam macam kan.  bayar lg.  hehe.  aiskrim sedap, fresh milk sedap, dadih sedap.  waffle apatah lagi.  tengah syok makan, kita tengok pulak show lembu perah susu.  lembu sini hidup penuh disiplin.  pandai beratur, pandai masuk kandang.  bila dah pam, pandai keluar sendiri balik ke ladang.  comel kot.

kt atas tu ada cermin so boleh nampak clear proses pemerahan susu tu.  tp kan bila dah tengok live macam ni, sayu je hati aku.  mak lembu dipisahkan dengan anak untuk keluarkan susu nk bg manusia minum.  mmmm.emo je.

lepas tu kami turun ke bawah tengok anak lembu, anak kambing.  hurmmm kena bayar lagi nk kasi anak lembu tu minum susu, makan rumput.

suhu sini sejuk gile.  ala ala cameron.  tenang je.  takde pun bau busuk taik lembu ke apa.  memang feeling new zealand lah.

turun dari ladang lembu tu, kami solat kt masjid kt pekan kundasang tu.  masjid atas bukit.  gila kau air dia....brrrrrrrrrrrr....masa turun dari ladang tu, nana cakap situ ada chicken wing sedap.  aku ni manalah tau kan mana pekan.  ingatkan macam alaaa dah melepas.  rupanya ada rezeki jugak makan chicken wing.  selesai je solat, ktorg makan kt pekan tu.  situ pun walaupun kampung, standard tau harga sepinggan nasik goreng rm7.  aku makan nasi goreng ikan masin.  okaylah boleh terima tekak.  cuma betullah yang aku baca kt blog lain tu, org sabah tak makan pedas.  sebab sepanjang kt sana, memang kena ng tekak aku yg tak berapa nk pedas ni.  pada aku just nice je.  depan kedai makan tu,ada chicken wing.  dapatlah semua orang merasa chicken wing.  sedap ke tak sedap, standard lah kot tu rasa dia. ktorg yg tengah lapar ni, licin je.

petang tu on the way balik, nampak cantik sangat tau gunung kinabalu.  ya Allah nampak lah batu batu kt atas tu clear sgt.  pastu sibuk lah ktorg nk tangkap gambar.  sekali eddy kata, takpe depan tu kita singgah kejap tangkap gambar.  masa tu apa lagi yeay lah ktorg.  turun tu, awan dah ketepi.  lagilah berkali kali ganda cantiknye view gunung tu.

berakhir hari kedua.  penat tapi seronok.  dah rindu kundasang.  =(

day 3 - island hoping Tunku Abdul Rahman

macam semalamnya, pukul 8 dah naik van.  menuju ke jesselton point.

taman laut ni tak silap ada 5 buah pulau.  pulau manukan, mamutik, gaya, sapi dan sulug.  tp yg femes org pergi manukan, mamutik dan sapi.  hari tu kami pergi pulau sapi dan manukan je.  sebab masa kt jetty tu org kaunter tu inform masa tu mamutik ada festival apa tah, org bukan islam panggang babi.  dia tak suggest ktorg pergi sana.  dan dia cakap, nanti pesan kt pemandu bot, bawak kejap ke pulau gaya.  pulau gaya tu takde mende pun.  penempatan orang laut je.  ala ala bagan parit 4 tu lah.  tp sini cantik lah sebab air cantik kan.  lain lah dengan bagan parit 4 tu.  hahahaha.

tak taulah murah ke tak.  apa yg aku google, boleh dapat paling mahal rm25 per kepala.  tp tu tak taulah masuk ke tak alat nk snokel tu.  tp yg ni ktorg dapat rm400 untuk satu boat masuk semua peralatan snokel tu.  aku cakap agak mahal sebab aku gugel harga lain kan.  tp lantak la.

boat gileee laju.  yelah kata speed boat kan.  umar boleh terdiam lah dia.  hahaha.  maira awal awal diam la, pastu eh tertido terus.  senang bawak berjalan budak ni.

teruja sebab kt jetty tu pun ikan nyaaa subhanallah...cantik cantik...

umar dok belakang dengan wan, atuk.  diam je.  masa boat langgar ombak lagi lah.  aku cuak, dia pun cuak.  hihi.

pergi pulau sapi dulu.  kena bayar sorang rm3.  tp tu untuk sekali bayar je masuk ke taman laut TAR.

maira tido lagi.  atuk sewakan meja bulat rm30.  boleh letak beg.  sebab meja yg free semua dah ada org duduk.  hai lah kenalah tunggu anak dara bangun baru lah mama boleh mandi.

sedap dia tido.  dia dah bangun tu, gegas aku seret dia masuk dalam air.  jernihnyeee air.  ikan berenang tepi tepi tu je.  seronok betul.  pastu acu take over maira.  lagilah senang hati aku nk berendam.  tp taulah, aku cepat kalut. tak reti kot guna benda nk snokel tu.  asyik lemas je.  pastu laki aku ajak pergi tengah sikit tengok ikan.  pun aku lemas.  dasarrrr...dah kata bernafas ikut mulut.  nak jugak guna hidung.  sudahnye hidung masuk air pastu aku terkapai kapai.  pastu tak reti nk luruskan kaki.  hhahahahah sian laki aku.  nasiblah dapat laki kuat gagah perkasa.

janji ng boat datang balik kul 12.30 pm.  tp tengok jam eh baru kul 11.  apa nk buat ni.  so kill the time main tepi pantai.  gila kau panas kot.  risau je anak hitam ni.

boat sampai, pergi ke manukan pulak.  betul lah eddy cakap, manukan dah tak cantik.  air tak clear mcm sapi.  ikan pun takde sangat.  aku takat main gitu je.  sekali lagi, maira tido.  haha.  senang kan budak tu.  tunggu dia bangun baru main air.  tengah tengah mandi, umar pulak berak.  hai lah anak aku sorang ni.  boleh lak berak kt pantai.  super jauh toilet dia.  pastu ayah kata, korek je pasir tu kambus taik.  bahahahhahahaha.  sorry lah ye kot terjumpa taik umar kt situ.

ni tengah memerut lah ni.

sini batu karang semata.  takde batu ke apa mcam kt pd ke, melaka ke.  nak je bawak balik.  tp better tak payahlah kan.

bocah wedok ni tak suka dok pelampung ok.  dia lagi suka bebas.  aku dukung kemain suka dia.  pastu main kt pantai jelah.  suka lah dia main karang tu masuk mulut.  derrrrrrrr.....

boat janji amik kul 2.00 ptg.  aku mandi ala kadar je.  budak budak ni pun sama.  bilas ng air mineral je.  sebab ayah kata singgah hotel dulu, mandi solat baru keluar balik.  tp boat sampai kul 3.30 pm.  stress nyeeee dala panas.  maira mengamuk nk susu lak tu.  kt jetty tu ramai sgt org lain. segan lah nk susukan dia.  tp dah dia mengamuk tu, susukan jela..pastu dia tido.  sekali lagi.

balik hotel mandi solat.  penatnye badan.  tp tahan jelah sebab nk keluar pulak petang tu.

eddy bawak kedai jual mutiara kt area pasar filipin tu.  situ ok kot.  tahlah aku tak beli pun brooch tu semua.  beli butang baju melayu pun, kawan aku kirim.  aku beli jam dan gelang maira je.  okay lah dua tu rm50.  gelang maira tu ikat dengan suasa.  suami aku beli butang baju melayu okay sikit kualiti dia rm10 sebekas.

hat yang ni rm10 sebekas.  dapatlah 3 kotak suami beli.  untuk umar satu.  pakai raya kang ye.

butang baju melayu yg kecik tu, aku dapat rm5 sebekas.  tu member aku kirim.  pastu gelang kt bawah tu besar sket.  rm80 gitulah.  yg maira punya kecik sket.

dah borong pearl, borong pulak segala kuih, ikan bilis, udang kering tu semua.  aku tak tau lah sini pesen kalau nk bawak balik, dia akan siapkan kotak cantik cantik.  so kalau nak bawak naik flight tu, letak kargo jelah.  aku ingat dia bg plastik je.  hahahaha.  sini okaylah harga dia.  ayah aku borong habis.  ktorg punya rm100 je kuih cincin, keropok amplong, udang salai.

habis shopping kt situ, kita g makan malam pulak.  since esoknya along, nurul ng isyam nk balik, so mlm ni kita makan lah seafood.  rasanya kt area pasar filipin tu tp aku tak tau apa namanya.  dari segi harga pun tak tau murah ke tak.  ktorg makan 10 org lebih kurang rm400 gak lah.  nasib baik mak cikkin sempat bagitau situ seaweed kerabu sedap.  terus aku order.  well aku memang suka cuba makan exotic ni. so aku try lah, not bad.  aku suka.  bila pandang gambar ni, aduhaiii teringinnyaaaa....

dapnyeee...thanks cikkin bagitau.  kalau tak, tak merasa lah.

tp rasanya rm400 tu okaylah.  sebab udang besar tu sorang sekor.  pastu suami aku pilih ikan apa tah, dah rupa daging ayam. malam tu aku tak makan nasik sebab penat gile. penat sampai tak larat nk makan kan.  penat layan anak anak lagi....hummmmm umar umar....

balik hotel....terus aku bummmm....tak fikir takut ke apa, sebab malam tu suami aku pergi hantar dobi baju basah tu.  bertiga je dengan anak, so aku tidoooo....sampai bilik baru fikir lapar, aku makan je bubur maira.  hahahaha.  padan muko.

day 4 - jalan jalan buang masa

harini along, nur, hisyam balik.  pagi tu keluar awal macam biasa.  aku bangun lambat, tak sempat breakfast pun.  maira pun makan biskut jelah.

first eddy bawak pergi atas bukit untuk view permandangan bandar KK.  sight seeing jelah pun.  takde yg menarik.

lepas tu hantar along g airport.  bai bai paklong, maklong, acu sebab tolong jaga dan layan umarmaira yg banyak songeh tu.

lepas tu pergi Green Connection Aquatic Aquarium.  patutnya masuk rm15 sebab ada show.  tp disebabkan tempat tu renovation dan takde show, jadi rm5.  hahaha jadilah.  tempat dia macam uzur lah.  tp besttttttttttt.  lagi lagi ada awek ni terangkan kt ktorg tentang ikan, belangkas, tapak sulaiman, tu rasa best kot.  takdelah mcm pegi tu tengok semata mata takde info.  situ ada ikan laut.  ada nemo.  ada arapaima gigas.  best lah.  boleh consider pergi situ kalau jalan ke KK. akan datang bila renovation dah siap, mesti lagi best sebab ada show.

pastu hantar ateh balik hotel sebab dia sakit perut cirit birit.  pastu pergi muzium sabah.  takde gambar sebab maira tido.  masuk muzium rm3.  umar pun masa tu buat perangai.  so sap sap soi je pergi tu.  dah alang alang kan.   pastu aku tunggu je ayah cakap, jom balik hotel.  sebab aku dah capekkkkkkkk...mulanya nk pergi zoo.  tp disebakan atuk sedar cucu sulung tu byk peelnya, atuk kata tak payahlah pergi zoo.  kt melaka pun ada zoo.  hahahah yahoooooo...tp dalam van umar ng maira dah tido.  cissss...memang tak mendapatlah aku nk tido kt hotel nanti.  memang pun.  tak tido.  uwaaa dala penat, mengantuk.

petang tu kul 6 keluar lg.  pergi tanjung aru.  situ takde apa pun.  lebih kurang mcm dataran klebang tu.  umar main buble.  pastu tengok sunset.  tu je.  singgah gerai tepi tu beli jagung dan kacang rebus.  malam tu singgah lagi pasar filipin.  ahaaaa ni semua duit ni.   pergi pulak tempat kraftangan.  memang terus keras tangan aku.  nasib baik takde nk beli apa.  cuma beli brooch jelah buat ole ole.  dapatlah aku 1 brooch mutiara asli dari suami.  hehe terima kasih lah sayangku.....

ni mak ng pak mertua kita.

last day - KK - KL

flight pukul 11.45 pagi.  awal pagi tu, suami aku keluar pegi pasar dengan ayah.  nk beli udang fresh.  tu pun aku baru tau boleh beli fresh fresh bawak balik naik flight.  memang fresh lah.  suami aku beli udang biasa je ng udang galah.  dah siap buat kari dah pun.  ayah beli 2 kg udang harimau.  mintak mintak lah rezeki ktorg balik tampin mak masak udang tu.  hahahhah ayah call dulu ekkk sebelum masak.  ktorg gegas balik tampin.  kekekekek.

oh sayunya nk tinggalkan KK.  KK best sangat tau.  sedih laaaahhhh dah ending dah percutian kami.  kejapnye masa berlalu.

insyaAllah next next next year, kami datang lagi.

budak ni kan, dia berak dlam flight.  hahahahahhahaha celah mana nk basuh anak oiii...gigihlah ayah ko menyental kt toilet tu.  kekekekekekekek.

maira macam biasa, kt epot dah tido.  take off dia tidur.  dalam flight bangun main main, makan.  landing dia okay tak nangis.

ni masa kt sarawak kot.  tp ni bukan sarawak.  ni pulau.  cantik kan.  eiii rindunyeee sabah.

okay total cost kami anak beranak dalam rm2000 ++.  rm1000+ untuk tiket pergi balik ng hotel.  rm1000+ kos makan, souvenir.  since pergi ramai ramai, semua tu tong tong lah.  souvenir pun beli cukup cukup untuk family aku je.  untung lah jugak sbb tak spend banyak sangat utk ole ole kan.  kesimpulan, nk pegi sabah kena bawak duit banyak.  sebab kalau ikut nafsu memang tak cukup duit tu.  hahahahahahah

sekian, entry sabah aku.  jarang aku review percutian kan.  ni sebab aku pn nk buat baik kasi info kt orang.  semoga membantu sapa sapa nk pergi KK.

next entry aku cerita pasal review hotel ke, makanan maira ke.  tengok lah mcm mana.

bye sabah.  (mood dengar lagu tinggi tinggi gunung kinabalu)

anez zamri said...

bestnye wei..teringin nye nak pergi..

Dhani Tour Bandung said...

Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

WhatsApp : +6282214441280
Call : +6282214441280
Call : +6282282222896
Email : Dhanibandung@yahoo.com
Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
Website : www.paketpelanconganbandung.com
Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

JOM MELANCONG INDONESIA…
CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

Unknown said...

Salam..boleh bagi no pon travel agent sana..tq..

Mohon Maaf kami ingin menumpang iklan...

TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

Tel : 0129600702 / 0163751978
Assalamualaikum Tuan Puan...
Bercuti la ke Sabah....!!
Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Kami menyediakan Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..

a) Nissan Urvan RM230 sehari
k) Proton Waja RM120
l) Proton Preve RM150
m) Viva 660 RM70

* Harga di atas adalah minimum sewa
untuk 3 hari ke atas...
* Penghantaran kereta percuma ke
Airport dan tempat penginapan.
* Kadar harga lebih rendah untuk sewa
secara bulanan.

Kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
istimewa daripada kami bermula harga
RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm250 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM20.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tak termasuk jetty fee, island fee...
Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
* Banana Boat RM30 (15 mnt)
* FlyFish RM60 (15 mnt)
* Parasailing RM55 (15 mnt)
* Jetski RM140 (30 mnt)
* Sea Walking RM150 (30 mnt)

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

*Screenshot iklan ini sebagai voucher Diskaun dan whatsapp ke nombor di bawah*

Hubungi kami
0129600702
0163751978
Boleh Call atau Whatsapp

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Dhani Tour Bandung said...

WhatsApp : +6282214441280
Call : +6282214441280
Call : +6282282222896
Email : Dhanibandung@yahoo.com
Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Untuk apa cari harga yang lebih murah jika service nya kurang berbaloi dan tidak memuaskan ^_^