:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Monday, November 2, 2015

breastfeeding journey umarmaira

assalamualaikum

kalini nk cerita breastfeeding journey dua orang anak.  sorang bocah lanang, sorang bocah wedok.  lain lain experience tauuuuu....

alhamdulillah, alhamdulillah alhamdulillah...

dua dua dapat susu aku.  6 bulan exclusive dua dua merasa.  sambung dibekalkan ebm dapatlah sorang-sorang sampai umur 1 tahun lebih kurang.  pastu campur dah.



susu dalam pantang

umar raihan dan humaira raihanah

dalam pantang memang direct feed je dedua.  mewah dengan df jelah.   pancut memancut, baju lencun melencun memang dedua rasa.  tapi dalam pantang jelah.   naik keje tak rasa dah.  hehe. 

syukur sebab dalam ward tu dah ada susu.  umar merasa lah memula feed dalam labour room kejap.  maira tak masuk ward kan sebab aku dah balik dulu. 

cuma maira, nes yg ajar masukkan nipple dalam mulut sebab masa aku datang nicu dia dah kenyang, so dia refused.  tp sekarang, pantang sua.  haha


nipple crack

umar raihan

nipple injured teruk masa umar 4 ke 5 bulan.  awal awal pam secara hardcore.   ingat lagi, masa kursus aku pam kt surau.  surau tu gelap.  tp aku perasan ada darah.  lol. pastu sapu minyak gamat, seminggu gak baik tu.  pastu sampai dia wean off takde masalah crack ke apa.  umar ni macam berlemah lembut gak nyusu.  walaupun dia obses tetep.  haha

humaira raihanah

ya Allah ini bocah wedok obses tahap gaban abang pun kalah weyyyy.....ni dah banyak kali nipple injured.  injured sampai macam terbelah tau bawah puting tu.  sakittttttt....siap nangis.  siap berdarah kalau lap slow slow dengan tisu.  uwaaaaaaa...currently (yesss sekarang!!!) aku sapu dengan butter cocoa nursing cream. barulah elok, tapi nanti mesti kena lagi uwaaaa duluuuu....nak kata dia gigit takde pulak.  tp tah nape...adik ni ganas tau.  ni yg buat aku nk wean off cepat cepat.  tp bila dia mengada tu, tak sampai hati pulak.

pam tetep

umar raihan

guna avent single electric.  ni best sebab tah suction dia best lah.  plus boleh guna letrik boleh guna manual kan.  beli kt nuriz shaz kot.  rm500 tak silap.

humaira raihanah

memula beli spectra model apa tah yg kecik tu.  (awal awal yg kecik sebab skrg ada spectra 9 rasanya).  rm500 kt yong fong.  double pump. tp dah jual.  sempat guna 4 kali rasanya.  pastu jual invest beli ssc.  ngeh ngeh ngeh.  pastu guna lah manual yg zaman umar dulu.




waktu mengepam

umar raihan dan humaira raihanah

waktu bekerja, 3 kali.  malam tak rajin. 


hasil tuaian

umar raihan dan humaira raihanah

dedua ni takdelah mewah sangat.  biasa biasa je.  cukup pun pada waktunya yg diperlukan tu. 



pengenalan pada botol

umar raihan

susah gak umar ni.  last kopek guna puting nuk.  pastu tukar pigeon yg plus tu tah apa malas nk eja.  pastu sampai sekarang puting pureen. 

humaira raihanah

pun susah.  yg ni kalau ng nenek okay je.  kalau ng aku yg susah.  terus kenalkan dengan pigeon so takdelah masalah reject.  cuma dia ngade kalau ng aku lah.  tapi sekarang, dia guna puting pureen je.  senang dah sekarang.


mengempeng

umar raihan dan humaira raihanah

dua dua kuat mengempeng malam malam.  aku sangat jeles pada mak yg anak dia tidoooooooo je....maira sampai sekarang.  derrrrrr


family support

syukur dua dua takde masalah family tak suport ke apa.  umar dulu mungkin lah sedikit cabaran tapi takpe minor je.  maira macam takde sebab semua suka dia gebu.  umar dulu pun gebu gak cuma masa gebu tak lama.  kecut balik lepas 6 bulan hantar taska.  maira kan mak aku jaga lama, so nenek jaga best, lama lah dia gebu.


wean off

umar raihan

wean off sendiri 1y5m masa aku mengandungkan si maira.  susu jadi tak sedap kot.  nasib baik lah.  so tak payah nk hadap puting sakit ke apa.

humaira raihanah

sehingga ke harini walapun dah campur, masih belum wean off.  walaupun dah berkali aku cakap, nk sapih.  hahahah....



susu formula

umar raihan

mula mula bagi anmum untuk percubaan.  dah habis beli susu, ayah dia tukar pulak enfagrow.  enfa dari umur setahun kot sampai setahun 8 9 bulan macam tu.  lepas tu, s26.  pastu sampai ke harini, susu kambing wildan.  sebab untuk masalah umar yg ada nephrotic syndrome tu, elok kalau minum susu formula yg takde gula banyak.

humaira raihanah

masa campur tu terus kasi wildan share dengan abang sampai sekarang.  senang.  walapun costing sikit susu kambing ni, takpelah pejam mata demi anak anak



bersyukurlah setiap hari sebab ada susu nk bagi kt anak.  jangan pandang rendah pada yg tak boleh.  percayalah walaupun orang cakap, setiap wanita boleh susukan anak, tu semua dongeng.  ada wanita yg ada masalah jugak tau tak. 

apa apa aku alhamdulillah dulu.  semoga ada rezeki anak yg lain.  so far aku takde masalah inverted ke apa, so memang takde alasan lah nk bf anak.  kalau sengaja tu cari pasal namanya...


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails