:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Thursday, May 10, 2012

cuti bersalin

assalamualaikum

aku kan baru masuk kerja sini.  so macam confirm tak confirm lah pasal cuti bersalin ni walaupun government.  ingatkan layak dapat 60 hari je.  aku pun buat lah tak tau.  lepas tu, teringat dalam kontrak ada cakap, ''akan dipertimbangkan oleh ketua jabatan'' kalau nk cuti bersalin 90 hari.

lepas tu barulah sekarang kepoh kepoh tanya orang.  tanya orang lain macam mana prosedur kalau nk cuti bersalin ni.  ekekekekekeke.

call HR tanya.  lepas tu HR confirmkan balik yg aku LAYAK nk cuti 90 hari.  waahhhhh time tu terus rasa mcm nk melompat bintang 80 kali.  hahaha tak pregnant pun aku rasa aku tak sanggup nk lompat 80 kali.  ngelat je selalu.
terus aku check laci aku, keluarkan segala surat surat yg tertinggal ke nk buat filing.  sejak dah masuk fasa fasa terakhir ni mmg malas nk filing surat.  so dah dapat good news ni, apa salahnya kita merajinkan diri kan.  kata nk cuti lama.  hehe.

kemudian, call suami.  nk bgtau good news lah ni.  mcm lah tak boleh cakap kt rumah kan.  dia pun terkejut sebab aku LAYAK.  see semua ingatkan aku tak layak.  ni yg sayang U ni.  tetiba kan.
cuma dia cakap, kalau rasa nk cepat confirm amik 2 bulan jelah.  oooo nehi nehi...aku nk jaga anak aku selama 90 hari.  tak kira, nk gak 90 hari...!!  jeles lew tuewww kita dapat spend time lama lama ng anak kitew...

prosedur HR senang je.  kalau katakan nk apply cuti 2 minggu awal sebelum bersalin tu, kenalah isi borang bagai kan.  tp kalau nk ikut hari pertama iaitu hari kita bersalin, tak payah isi borang.  nanti dalam pantang, minta suami datang U hantar surat pengesahan bersalin dari hospital then bgtau HR yg kita nk cuti 60 hari atau 90 hari.  tu je.  sonang yo.

semalam pun ada sorang bos [ketua bahagian lain] tanya ''eh awak bila nk bersalin?''....''bulan depan en. A''....''eh, bulan depan ye.  sapa ganti tempat awak nanti?  sian bos awak sorang sorang takde sapa jaga''......hahahahahah...apalah En. A ni tanya soalan camtu. ni buat aku serba salah. 

so aku rasa, aku kena bincang dengan bos aku tanya pasal cuti ni.  tp maunya kalau tanya, tiba tiba dia tak bagi camne???  aaaaa  meroyan aku sebelum beranak....tp bos aku tu baik orangnya....

camne ye.....mestilah kena bincang dulu kan.  at least dia boleh standby org nk take over tempat aku sekejap. 




2 comments:

Lyena Vee said...

yeayyy!! dapat cuti lama2!

Nadya Zahid said...

i cuti 2 bulan je..tu pon harap2 xkene panggil balik ofc awal...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails