:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Saturday, May 26, 2012

nurse datang melawat - 35 weeks

assalamualaikum

semalam ada cakap kan nurse nk datang melawat rumah dalam masa tengah mengandung ni.  rupanya baru tau, sepanjang mengandung, nurse akan datang 4 kali.  gila banyak kali.  nasib baiklah takde renyah kena masak bagai.  hahahahha.  tp ni aku dah 35 minggu, nurse cakap mungkin akan ada lagi sekali.  mungkin.

sepatutnya aku kena check up kt klinik desa [KD] mukim tempat aku tinggal ni.  tp sebabkan gedik konon klinik desa apa kelasssss kan.  nk gak pergi klinik kesihatan [KK] yg baru bukak tu.  dulu mula mula okaylah kan, best check up kt sana.  KK besar, org pun kurang.  asal pergi je, mesti balik awal.
okay tu DULUUUUUUUUUUUUUU....tp sekarang tidak lagi.  hampir je aku kena EL memanjang sebab aku boleh time off 2 jam je.  tp bila check up tu jadi lama, macam stress lah kan.  nk lah jaga good record.  rupanya  kawasan dia dah makin luas kt KK ni.  benci tau.  yelah bayangkan aku datang kul 8 pagi, kena panggil check urine, HB bagai kul 830 pagi.  jumpa nurse tu dalam kul 930 pagi!!!  hangen tak...

pastu tadi tanya kt nurse yg datang rumah tu, kt KD ramai patient tak nurse.  nurse jawab tak ramai dah sekarang, sebab ada kawasan yg KK dah take over.  maka dengan itu aku buat keputusan, nanti nk check up anak aku nk buat kt KD je.  [haaaa amik ko, dulu apa kelassssss kannnnn....haha]
aku rasa takde masalah pun kalau aku check kt KD sebab anak aku kang tetap jugak aku bawak check up kt panel.  dan even kt KD doktor hanya datang hari Khamis, tp aku rasa pun tetap takde masalah sebab kalau kt KK pun kalau ada masalah apa apa baru jumpa doktor.  kalau anak sihat, tak payah jumpa doktor pun.

okaylah back to cerita sebenar.

nasib lah yg datang td nurse tu macam okay.  awal awal dah kena greet dengan kadik.  adik biasalah, memuliakan tetamu.  hahaha.  nurse pun sibuk nk main main dengan kadik.  aku time tu tido, adik aku kejutkan.  so lambat sket nk keluar bilik.  =)

kena tunjukkan buku merah, dia check lah kot kot aku ada masalah.  check jadual pergerakan anak tu.  hehe selamat aku dah fill in the blank pagi pagi td.  hew hew.  cukuplah kena bebel hari tu kan.

pastu nurse suruh baring kt sofa.  eh...segan lewww aku.  adik aku ada sekali.  aku ajak  dia masuk bilik.  macam biasa check up kt KK gak, ukur tinggi rahim, BP, kepala baby kt mana.  hehe nurse kata perut aku bulat padat.  kuang kuang.  nk cakap aku gems leewwtewww...

aku mengadu lah cakap perut selalu keras.  dia tanya selalu sangat ke, dah rujuk doktor?  selamba jawab tak...!!  nurse pesan kalau selalu sakit, pergilah jumpa doktor terus.  mungkin ada masalah, mungkin takde masalah.  apa apa pun, rujuk pada doktor terus.  baeeeeeekkk lah...!!

sekali lagi diterangkan tanda tanda bersalin.  rasa macam nk bersalin sangat dah bila selalu ditanya tau tak tanda tanda nk bersalin.  haha cuak punya pasal.

nurse pesan suruh makan ubat macam selalu bla bla bla, pastu dia balik.

aku tanya jugak takde masalah ke kalau bela kucing masa baby ada ni.  dia jawab takde pun, asalkan jaga kebersihan.  takut takut baby ada asthma ke, alergic kan.  ya Allah jauhkanlah penyakit tu daripada anak aku.  tu je yg aku doa hari hari...

so tu jelah cerita first time nurse datang melawat.  sorrylah nurse, air pun tak sempat nk buat.  kehkehkeh...





9 comments:

MiaSaidin said...

so far 29 weeks ni, dah 2x nurse datang.
selalu jemput minum tak nak..

Syima Syaz said...

bestnyeeee nurse dtg...

tu la etty, benda best + complete plak tu mmg kena susah payah skit.sbb i tak sanggup nak amik cuti lagi sbb terlampau byk cuti dah amik awal2 tu sbb tak bermaya, terpaksa gi private... =(..serious tak best!

e.t.t.y said...

salmia saidin - sempat gak jemput, kita langsung tak jemput. mak pun keluar time tu, kalau tak mesti dia jmput punya.

syima - tu lah pasal. tp nasib baik daripada pergi KK, i ada choice pergi KD nanti baby dah lahir.

Julia Johari said...

Sonok yer nurse dtg umah...kalo dkt bandar kl x pernah dgr lagi nurse dtg umah chekup...huhuhu semua kena pergi sendiri...kan best kalu dpt kongsi pengalaman mcm etty ehehhe...jimat masa dan duit minyak keta...eheheh :)

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

hai Kak Etty, best nya nurse datang rumah kan.. tak payah bersesak dgn prg ramai kat KK tu, dah ada tanda tu katanya standby aje lah ye.. Selamat Menjadi Ibu :)

Doakan saya pulak tau !

izla said...

tak pernah pulak nurse datang rumah sepanjang pregnancy. huhu.
lepas bersalin baru datang..

LYS said...

aritu nurse dtg umah mak siap g meehun goreng lagi hahahaa..

mintak izin copy link blog u yer :)

e.t.t.y said...

With Julia- hai julia. tp dia bukan dtg selalu pun. purpose datang nk tengok keadaan rumah kita sesuai ke tak utk penjagaan dalam pantang. ada jugak kena pergi check up mcm biasa..

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P - kena pergi kk jugak ikut schedule. yg ni check up lain.

izla- selalu kampung kampung je kot datang. hehe.

makcik rokiah - hehehe. ni dah siap siap buat air, tp lupa nk jemput...okay...

Pink Lavender said...

comelnyer kucing...
makneng follow kamu
jom follow makneng

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails