:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Tuesday, June 11, 2013

hari ini di tahun lepas....11jun12

assalamualaikum

harini aku sedikit emosi.  pagi pagi lagi dah rasa sesuatu kt hati ni.  lagi lagi bila pandang si anak yg ralit makan biskut milna dia tu.  sambil makan, sambil mengomel tah apa apa.  boring barangkali.  setiap pagi berikat dalam car seat dia.  bila berhenti di traffic light, aku ambil sikat, ku sikat rambutnya.  penuh kasih sayang.  dia pun merampas sikat tu, dia pulak menyikat rambutnya.  haha.  lucu sungguh perilakumu anak....bijak.  seperti yg mama harap....

11 june 2012

tahun lepas, aku sedang bertarung nyawa melahirkan anakku itu.  dose pertama ubat induce dah masuk jam 10.00 am tadi.  mungkin ketika ini, aku sedang menunggu suamiku datang melawat.  handphone pun pada dia.  kesian aku terkontang kanting keseorangan.

petang baru sakit tu datang.  nk tunggu sakit, memang hazablah.  dengan bergilir doktor datang buat VE.  oh yea, first dose tadi ikut vagina jugak ye.  lagi sakit dari buat VE sebab dia jolok sedalam dalamnya.  kejam doktor tu!

lewat petang, sakit makin kerap.  oh itu namanya contraction ye...tadi boleh lagi senyum contraction tu rupanya macam senggugut je.  rupanya, macam nk tercabut perut ni.  lagi lagi di induced kan...

petang tu, 2nd dose masuk.  tp masuk ikut drip je.

buat VE bukaan dah 3 cm.  syukur ada bukaan.

sakit makin kerap.  aku agak bukaan dah banyak.  buat lagi VE masih 3 cm.  hampa....

tiba tiba dah rasa basah bawah.  kencing ke?  tak kot.

nurse lalu...ku panggil dia ''nurse, ada air keluar''....nurse jerit pada nurse yg lain ''patient bilik...[lupa bilik berapa]...air ketuban dah pecah''....gulppp...gitu rupanya pecah air ketuban.  syukur jugak dia pecah sendiri...

lepas je nurse habiskan ayat tu, muncul muka suami.  ya Allah syukurnya, gembiranya hati aku....semacam lama tak berjumpa.  rindu bertalu talu...dengannya ku mengadu ''sakitlah by...sakit...sakit..sakit...tolonglah baca apa apa kurangkan sakit ni''......dia pun membaca beberapa ayat alquran, memudahkan urusanku.  tangannya kugenggam kuat bila contraction tu datang setiap 5 minit.  body language hanya genggaman tangan.  aku tak menjerit pun.  yg ada pun mungkin ''ishhhhhhhh.....fuhhhhhhhhhhhhhh''...

petang itu juga, beberapa orang doktor masuk ke bilikku.  sorang drip di kanan, sorang drip di kiri.  yg kanan masukkan ubat darah tinggi, yg kiri masukkan dose induced yg tah keberapa kali masa tu aku tak ingat.  cuma yg aku ingat, setiap kali ubat darah tinggi masuk, aku jadi tak keruan.  badan rasa panas, badan menggeletar.  nurse yg datang check BP pun, kejap kejap cakap, tinggi BP ni.  macam mana tak naik BP aku, doktor doktor pelatih ni buat aku stress tau tak....yg sorang cucuk sampai lencun tangan aku dengan darah.  yg sorang asyik says sorry tak jumpa urat.  binaweee....

doktor buat lagi VE.  masih lagi 3cm.  hampanya hatiku....ingatkan ada perubahan. 

doktor jumpa suamiku.  bercerita tentang bukaan dan effectnya kepada aku.  dia cakap, dia takut aku sawan sebab BP aku tinggi.  lagi pula, air ketuban dah lama pecah.  takut lama lama effect pada anak.  dia suggest untuk operate je.  emergency operation.  tp aku tak mau.  aku nak normal.  aku merayu pada suami, jangan benarkan aku operate.  bagi aku sedikit masa lagi.  doktor setuju.  dia bagi tempoh 4 jam.  seingat aku, penghujung 4 jam tu adalah pukul 1 pagi 12 jun. 

selama tempoh tu, aku mengadu pada suami.  sakit. sakit. sakit.

dalam masa yg sama, aku berharap sebelum habis tempoh 4 jam yg diberikan, bukaan dah banyak.  sakitnya tuhan je yg tau...boleh patah riuk tangan suamiku agaknya aku kerjakan.

tapi belum sempat habis tempoh 4 jam yg doktor bagi, doktor dah suruh emergency operation.  suami pandang aku dan terus dia kata okaylah.  kalau tu cara untuk selamatkan isteri dan anak.  aku kecewa waktu tu.....

berkali kali aku minta maaf padanya.  cakap pada dia yg aku tak mampu nk lahirkan anaknya secara normal.  aku minta maaf.  dia maafkan aku.  paling aku ingat, suami menangis di sinki.  ketika itu, baru ku tahu dia pun sakit melihat aku sakit.

borang keizinan pembedahan selamat di tanda.  nurse pun cabut drip.  rupanya drip tu yg buat contraction.  hilang sakit lepas drip tu cabut.

...................................................................................to be continue...







9 comments:

Mimy Hamid said...

oo etty operation...bertarung nyawa jugak awak ye berhadapan risiko..

diary_ciknaa said...

rasa nak nangis pulak baca kan..
nak2 ciknaa dh tak lama nk bersalin. induce mmg sakit, tp nyawa mak & baby tu lg penting.. pape pn etty dgn umar raihan dh selamat..

Anonymous said...

ooo..suami mu menangis.. syahdu.

suamiku ketawa melihat diriku sudah mengangkang ketika dia melangkah masuk ke labor room..! Pffttt...!!!

Asz Miza said...

I pun kena emer csect sebab anaknya da tak sabo nak membuang, maka dibuangnya dalam tu..time tu tak sakit sangat n VE buat baru bukak 1 2cm camtu..pas pecahkan air ketuban memang sakitt..tapi tak lama terus operate.

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

tetiba terkeluar air mata part suami rasa sedih.. amcam mana lah bahagian saya nanti

ctmah said...

suami nanges tu part yg paling terharu sekalikan etty =)
cepat sikit continue..tak keruan nak baca ni haa..hikhikhik

mommy.aisy.hana said...

Tumpang rasa ngilu...

Julia Johari said...

Serupa lah umi Qi pun kena buh drip masa nk beranak...uwaaaa sakit yer x terperi...mmg drip itulah yg buat kita sakit yg hamat sgt....hbs besi katil jadi mangsa.....sgt sedih bila suami dear nangisssss huwaaaa

anez zamri said...

oh sedihhh baca..teringat jugak masa aku di induce..waaaaaa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails