:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

:: mari ikut saya ::

Wednesday, June 12, 2013

umar raihan: hari lahirmu yg pertama anakku....

assalamualaikum

sambungan...................

aku kena tukar katil.  dari katil labour room, ke katil operation theater (OT).  dipakaikan shower cap.  suami entah ke mana.  belum sempat lagi bersalaman, berkucupan [eh over], bermaaf-maafan.  katil disorong keluar.  dekat je rupanya.  sebelah LR, nursery baby, lepas tu OT.  nampak muka risau suami.  tersenyum je.  kt pintu masuk OT, ada mak, ada ayah mertua, dan mak mertua.  suami pun ada.  ayah datang minta aku banyakkan selawat dan berdoa.  waktu tu tak segan segan minta maaf dengan mak, mertua.  diminta dimudahkan segalanya.  tapi kenapa waktu tu tak perasan mana suami.  ralat agaknya.

masuk je pendaftaran OT, aku diberi penerangan tentang risiko pembedahan nanti.  positif kan dalam diri, ni operate beranak so tak payahlah risau.  ramai lagi operate kan.  so tak ragu ragu, terus sign borang yg tah apa apa.

masuk je OT.  diberi penerangan lagi sekali.  dan waktu tu, banyak pulak kena cucuk.  cucuk situ untuk darah, cucuk sini untuk drip.  aku pun dah lali.  siap cakap, cucuklah nurse.  asalkan habis cepat.  hehe...

aku didudukkan untuk  dicucuk ubat bius di tulang belakang.  kena peluk bantal.  dimomokkan sakit sangat.   tp alhamdulillah.  tak sakit, tak rasa pun. sikit demi sikit tak terasa orang buat apa kt bahagian bawah.

aku mengantuk.  nurse cakap ''puan nk tido boleh, nanti saya kejut''.  tp waktu tu, mana selesa nk tido.  dengan berkeruh.  malu je kang orang kutuk kita tido berkeroh.  tp memang mamai.  plus berapa jam pulak aku tido sepanjang kt hospital tu kan.  ku tahan mata.  bila nk muntah, bagitau nurse nk muntah.  nurse sedut air liur masam dalam mulut.  lega.  kemudian tak sedar apa berlaku.

tau tau je, dengar baby menangis. masa tu hanya ucap Alhamdulillah je....dengar sayup sayur nurse jerit berat berapa, berapa kilo. pastu aku pun lalalalaland....

sedar sedar, nurse tunjuk, puan ni anak puan.  tau ke baby apa.  confident je jawab, boy.  haaa betul lah tu, boboiboy.  masa tu subhannallah...cantiknya ciptaanmu ya allah.  halus, bersih, putih...aish, teringat ingat lagi tau...


kali pertama jump.alahai cair tau masa ni...masa ni berebut rebut dengan suami anak ikut muka siapa. laju je aku cakap, mulut ikut mulut i....!!!  telinga ikut telinga i........!!  kakakakakakaka


 
 lepas susukan umar raihan.  alhamdulillah, minum sampai tertido.  indahnya waktu tu.....such a good boy mama....


 malam pertama tidur bersama.  tp umar dah kat luar perut mama.  waktu tu emosi sebab takde anak lagi dalam perut.  dia dah keluar.  so aku habiskan waktu, dukung je umar.  sebab kesian kt dia kalau letak kt cot.  tp aku penat kan.  umar pun masa tu tak mau dok dalam cot.  jenuh laaa...bila dah peluk, tido atas katil sama sama baru dia tido.  esoknya kena marah dengan nurse.  kui ku kui..rupanya dia sejuk.  alhamdulillah, siang tu dah discharged.

menjaga umar raihan amatlah mudah.  dia bukan anak yg banyak ragam.  menangis, manja tu biasalah.  aku bersyukur sangat.  dari saat mengandung selama 37 minggu yg mudah, proses kelahiran yg mudah.  segalanya lah......

walaupun ramai kata dia kurus, kecik, tp sebenarnya aku banyak bersyukur.  mungkin taknak aku terbeban naik tangga agaknya.  dengan perut sakit.  

alhamdulillah, boleh berjalan pada usia 11 bulan.  cukup membanggakan kami mamaayah nya....

apa lagi yg kami mahu minta?  cukuplah dikurniakan kesihatan yg baik untuk anak kami, muhammad umar raihan. diberikan akal yg sempurna. 

dan masih mampu menyusukan anakku selama mungkin.....


 
gambar pagi tadi....dia tidur.  mama tak sempat nk susukan dia.

oh, cepat betul masa berlalu kan....tak sangka secepat ini anakku membesar dengan sempurna.

bila kenangkan balik moment kena jaundice, berpantang, pedih rasanya.  tp indah rupanya waktu waktu tu.  siap boleh menangis.  bayangkan sayangnya suami aku pada anaknya, pukul 12am, pukul 2am, pukul 4 am ulang alik ke hospital hantar susu.  waktu umar kena jaundice dulu, dia masuk 2 kali duduk bawah lampu tu.  tak rehat suami aku tau....dengan nk masak untuk aku.  menangis lah kalau kenang balik.

ayah umar memang sayang sangat kt umar raihan.  kalau boleh dia langsung tak nak anak dia sakit.  kalau dengan ayah, umar dijaga baik sangat.  tp annoying sikit lah.  itu tak boleh ini tak boleh.  kalau boleh, dia nk anak dia dok diam diam. haha.  aku mana boleh. aku lagi suka dia memanjat, jatuh, bangun sendiri.  aku nk dia belajar tu semua.

selamat hari lahir yg pertama anak mama muhammad umar raihan.  mama nk selalu tau, mama sayangkan umar sepenuh jiwa mama.  mama akan buat yg mama mampu untuk besarkan umar. akanku curahkan kasih sayang padamu anak.....











Jun 4, 2013 | tateh!!! by ettykamal on Keek.com

7 comments:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

Selamat Hari Lahir Pertama Umar Raihan...

LisaLisut said...

melankolik sungguh entry ibu mu..puitis.nostalgia...

selamat ulang tahun pertama Umar Raihan...semoga jadi anak yg soleh... :)

ctmah said...

syahdu tau i (baca sambil tongkat dagu kat botol air)
anyway, happy 1st birthday Muhammad Umar Raihan. Moga awk panjang umur,murah rezeki n jadi anak yg membanggakan mamaayah.untung awk dpt parents cam mamaayah tau =)

Unknown said...

happy birthday umar raihan...dah besau nanti baca apa mama tulis ni tau...semoga awak ingat mamaayah yang selalu sayangkan awak...jadi anak soleh tau sayang...rajin solat,ngaji,belajar pandai2...acik sayang awak.....mmmuuaah3x

Aty Fared said...

Alahai...terimbas segala memory....:-) selamat hr lahir umar raihan...:-)

anez zamri said...

comel sangat video umar last sekali tuh..cepatnye masa berlalu kan...dah besar anak kite..

Shafiqah-Napiah said...

etty sedihnya..nangis baca...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails