:: the real love for us.... ::

Daisypath Anniversary tickers

najib & etty

Daisypath Anniversary tickers

:: tunang~tunangan ::

Daisypath Anniversary tickers

:: umar raihan ::

Lilypie Third Birthday tickers

:: mari ikut saya ::

Wednesday, July 28, 2010

mari belajar bahasa jawa.

hello hello

[entry auto publish]


nyong wong jowo. tapi nyong orak reti ngomong jowo. nyong faham sahaja. nyong ngerti bila wong kutuk nyong.

hahahahahahaha. haram jadah punya bahasa aku taruk ni. buat malu kaum je.

nyong tu saya. yg lain lain, faham faham korang lah sendiri.

aku orang jawa. belah abah memang turun temurun jawa. belah mak, disebabkan nama arwah atuk memang mirip jawa, aku consider jawa jugak. ceh, main consider consider pulak. he, taklah, memang jawa pun. tp belah arwah opah, melayu. orang kata, keturunan ikut belah bapak kan. so mak aku jawa lah sebab bapak mak jawa! aku confirm jawa.

dari kecik, memang tak reti cakap jawa. aku faham je. kalau aku bukak mulut je cakap jawa, confirm semua pelik. lain macam sikit bunyi. bunyi ke arah eropah sikit. haha.
tapi aku faham bahasa tu. contohnya, kalau embah embah @ wak wak bagi arahan dalam bahasa jawa, pick up. boleh faham. kalau orang orang tua cakap jawa, aku boleh menyampuk sembang walaupun menyampuk orang tua cakap adalah perbuatan yg tak baik. hehe.

* embah - atuk atau nenek.
* wak - pakcik atau makcik.

tak silap aku, asmida pun bakal jadi menantu jawa. haha. siap sedia lah kau nyah.

ramai makcik makcik aku, kawin dengan pakcik pakcik aku yg pure jawa, tak pandai cakap jawa tau. tp at last, bila dah kahwin, duduk pulak dalam komuniti orang jawa, automatik dorang terus terel. so, kau asmida. jangan risau. kang ko lagi terel dari aku. =)

sini, ada sikit contoh dialog jawa. credit dari sini. adik aku bukak malam tadi. so aku share kan dengan korang.



Aku sibuklah Saya sibuk
Aku arep endang [arek]
Saya nak cepat
Aku ora sedih [orak]
Saya tidak sedih
Aku ngantuklah Saya mengantuk
Aku ijik enum [tak pernah dengar]
Saya masih muda
Aku yakin Saya pasti
Aku iso nulong koe Saya boleh bantu awak
Aku ora eleng Saya tidak ingat
Aku ndu'e duit Saya ada duit
Aku mesti lungo saiki Saya harus pergi sekarang
De'ea kok koyok nesu Dia seperti merajuk
De'ea Ora ngombe teh Dia tidak minum teh
De'ea ora sidoh lungo Dia tidak jadi pergi
De'ea kenal karo bapak ku Dia kenal dengan bapa saya
De'ea kenteng nek kerjo Dia rajin bekerja
De'ea bekas cikgu ku Dia bekas guru saya
De'ea agek adus Dia sedang mandi
De'ea sukak ndelok wayang Dia suka menonton wayang
De'ea ora ndu'e lesen Dia tidak ada lesen
Dino iki koyok arep udan Hari ini seperti nak hujan
Dino iki terang Hari ini cuaca baik
Dino iki aku arep lungo mancing Hari ini saya nak pergi memancing
Dino iki dino seloso Hari ini hari selasa
Koe wes rong puloh taun Awak dah berumur duapuluh tahun
Koe udhu konco ku Awak bukan kawan saya
Koe ora salah Awak tidak bersalah
Koe njagong nang kursi ku Awak duduk di kerusi saya
Koe kedekut Awak kedekut
Koe dak keno ndemik bendo kui Awak tak boleh sentuh barang itu
Koe ora teko mau bengi Awak tidak datang malam tadi
Koe benci adik ku Awak benci adik saya
Koe mesti merono Awak mesti kesana
Koe ngomong opo Awak cakap apa
Endanglah Cepatlah
Hyolah Baiklah
Koyok jaman mbien Seperti zaman dahulu
Ono opo-opo neh Ada apa-apa lagi
Seng ati-ati Berhati-hati
Seng alon-alon Perlahan-lahan sedikit
Terus mengarep Terus kehadapan
Udhulah Bukanlah
Ketemu neh Jumpa lagi
Sediluk hyo Sebentar ye
Njalok ngapuro Minta maaf
Wes mangan? Dah makan?
Yuk merono Jom ke sana

yang mana aku highlight kan tu, macam lain je sebutan dengan sebutan aku.

arek - nak
orak - bukan, tidak

lepas tu, selain dari kata ganti aku tu, aku pun ada jugak disebut [nyong] dan kamu disebut [siro]

haaaa macam tu lah. seronok sebenarnya bahasa jawa ni. lagi best kalau kita faham, tp buat buat tak faham. kan zaman sekarang ramai orang indon kt malaysia ni. korang boleh dengar dengar dorang bersembang. even tak berniat nk dengar pun, tapi kalau dah faham, automatik terus tau apa topik yg dorang tengah sembangkan. gosip luna ariel. eh??? =P

okay, welcome to the club!

8 comments:

meowwmania said...

wahh iso omong jowo lah muahahah...

tahniah2 byk betul yg kamu tahu

belah mak jawa, belah abah india convert islam so sy apa ekk??

anda telah ditag!

http://meowwmania.blogspot.com/2010/07/tag-huruf-awalan-saya-m.html

ettymelladikboy said...

owh kalau macam tu, ada darah india, ada darah jawa. lagi best!!!

sI tEDI said...

atuk aku jawa tapi aku sepatah haremmm tak tahu

Misz Pinkie Winkie said...

hehhehe..
seronoknya bahasa jawa.
lin melayu + bugis.
kalo dengar orang cakap jawa memang ternganga.
hehhehe

aslaling said...

nyah..tengs nnt aku copy paste.berguna di mase hadapan.haha

ahmad baliyah said...

Di Indonesia juga ada bahasa jawa loh.... Kalau menurutku bahasa jawa itu berasal dari indonesia, terutama di pulau jawa. Saya org Indonesia. Kalau bahasa jawa di indonesia itu hanya meliputi daerah provinsi jawa tengah, jawa timur, dan darerah istimewa yogyakarta. Contohnya:
saya : aku
kamu : kowe
pulang : mulih
berangkat : mangkat/budhal
dst. *contoh

Kowe mangan ra? = kamu makan nggak?

Khairul Nizam said...

terbaik

Khairul Nizam said...

terbaik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails